Úkolem státní správy na úseku vodního hospodářství je naplňovat za všech okolností zákonný požadavek služby veřejnosti. Základními zákonnými normami na úseku vodního hospodářství jsou s účinností od 1. ledna 2002 vodní zákon (č. 254/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a zákon o vodovodech a kanalizacích (č. 274/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
Státní správa ve vodním hospodářství je organizována jako třístupňová. Výkon této správy je zákonem svěřen vodoprávním úřadům na úrovni obecní (obecní úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností), krajské (krajské úřady) a ústřední (ministerstva). Na území vojenských újezdů je pak tato činnost zajišťována újezdními úřady. Státní správa ve vodním hospodářství zahrnuje především postupy vodoprávních úřadů, jejichž cílem je vydávání rozhodnutí, jimiž se v určité věci zakládají, mění nebo ruší práva anebo povinnosti jmenovitě určené osoby nebo jimiž se v určité věci prohlašuje, že taková osoba práva nebo povinnosti má anebo nemá, a dále postupy směřující k nucenému výkonu povinností vyplývajících se správních aktů, případně jiných forem správní činnosti. Vodoprávní úřady při své činnosti zohledňují především požadavky na ochranu povrchové a podzemní vody, podmínky pro hospodárné využívání vodních zdrojů a pro zachování i zlepšení jakosti povrchových a podzemních vod, podmínky pro snižování nepříznivých účinků povodní a sucha, bezpečnost vodních děl, ochranu vodních ekosystémů a na nich přímo závisejících suchozemských ekosystémů či zabezpečení kvalitního rozvoje, výstavby a provozu vodovodů a kanalizací sloužících veřejné potřebě.
Každý rok vydává Ministerstvo zemědělství „Souhrnnou zprávu o správně-právních aktivitách odboru státní správy ve vodním hospodářství a správy povodí“, které jsou k dispozici na www stránkách tohoto ministerstva: www.mze.cz
Státní správu ve vodním hospodářství vykonávají vodoprávní úřady a Česká inspekce životního prostředí. Vodoprávními úřady jsou
Obecní úřady
Újezdní úřady
Obecní úřady obcí s rozšířenou působností
Vykonávají působnost, která podle zákona č. 254/2001 Sb. o vodách ve znění pozdějších předpisů, přísluší vodoprávnímu úřadu, pokud ji tento zákon nesvěřil jiným orgánům.
Krajské úřady
Ministerstva jako ústřední vodoprávní úřad
Vykonává působnost ústředního vodoprávního úřadu, není-li zákonem č. 254/2001 Sb. o vodách ve znění pozdějších předpisů stanoveno jinak.
Každý rok vydává Ministerstvo zemědělství „Souhrnnou zprávu o správně-právních aktivitách odboru státní správy ve vodním hospodářství a správy povodí“, které jsou k dispozici na webových stránkách tohoto ministerstva:http://eagri.cz/public/web/mze/voda/statni-sprava-ve-vh/
Ministerstvo životního prostředí
Vykonává působnost ústředního vodoprávního úřadu ve věcech ochrany množství a jakosti povrchových a podzemních vod :
Vykonává ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí působnost ústředního vodoprávního úřadu ve věcech stanovení povrchových vod využívaných ke koupání.
O zákazu koupání v povrchových vodách rozhoduje Krajská hygienická stanice (nejde o správní řízení, zákaz se zveřejní na úřední desce obecního úřadu s rozšířenou působností a úředních deskách všech obcí tvořících jeho správní obvod).
Vykonává působnost ústředního vodoprávního úřadu ve věcech užívání povrchových vod k plavbě.
Vykonává působnost ústředního vodoprávního úřadu ve věcech působnosti újezdních úřadů.
Česká inspekce životního prostředí
České inspekci životního prostředí přísluší dozor nad dodržováním povinností uložených zákonem č. 254/2001 Sb. o vodách ve znění pozdějších předpisů, zejména jde o:
nakládání s povrchovými a podzemními vodami
ochranu povrchových a podzemních vod včetně ochrany při provozování plavby a při haváriích z hlediska jakosti vod,
vodní díla určená ke zneškodňování znečištění v odpadních vodách nebo k jejich vypouštění do vod povrchových nebo podzemních,
ochranu vodních poměrů a vodních zdrojů,
uvádění vypouštění odpadních vod do vod povrchových nebo podzemních do souladu s požadavky zákona v případech vyžadujících zvláštní pozornost,
ukládání odstranění a nápravy zjištěných nedostatků, případně nařízení zastavení výroby nebo jiné činnosti, pokud závažným způsobem ohrožuje veřejný zájem a životní prostředí až do doby odstranění nedostatků popřípadě jejich příčin,
spolupráci s vodoprávními úřady,
vedení centrální evidence havárií
dozor nad dodržováním ustanovení o poplatcích za vypouštění odpadních vod do vod povrchových znečišťovateli, kontrolní zjišťování jakosti a množství vypouštěných odpadních vod včetně zjišťování zdrojů znečišťování.
Základní zákonné normy
Základními zákonnými normami na úseku vodního hospodářství jsou:
Vodní zákon (zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů),
Zákon o vodovodech a kanalizacích (zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonu, ve znění pozdějších předpisů.
Obě základní vodoprávní normy nabyly účinnosti k datu 1.1.2002.
Právní normy vytvářejí základní právní rámec pro činnosti vykonávané na úseku vodního hospodářství. Jejich základní úprava je podrobně specifikována ve více než 20 prováděcích právních předpisech.